PRAŽSKÁ DIVOČINA
Autor: Miloš Šejn
Ze Štvanice na Vítkov 9. června 2018
Miloš Šejn / Dan Merta / Radek Kolařík
Aleš Hnízdil
OTTOTTO
Co se stane, když bude ve městě vytvořena paralelní cesta běžným ulicím a náměstí? Jaký pocit nastane, když vstoupíme do nové dimenze, kde budeme zcela volní…? Paralelní cesta nám nabídne prostor, kudy budeme moci projít či protančit a zároveň se i osvěžit v parních letních dnech.
LOKACE:
Karlín, Karlínské náměstí
50.0925261N, 14.4474633E
Jan Soumar
Dílo znázorňuje 3 dny strávené v divočině, každá strana chatky je jeden den. Během tvorby jsem se potýkal s rozporuplnými názory na to, jak chatku pojednávám, na jedné straně ti, kteří mě v práci plně podporovali a na druhé ti, kteří by na chatce raději viděli ‚originální‘ dílo v podobě námořnických motivů a kombinace modré a bílé barvy.
Často jsem se vozil s převozníky a snažil se na chatku nahlížet z pohledu cestujících, kteří ji uvidí jen z lodi, chtěl jsem aby byla čitelná i na větší vzdálenost pro ty, kteří se k ní nedostanou tak blízko. Malba vychází z mého posledního cyklu maleb, které jsou tvořeny převážně kolážovitým způsobem, kdy si připravuji koláže z výstřižků časopisů které sbírám při svých cestách do zahraničí a které mi pak slouží jako jistý cestovní deník.
Exotické motivy vycházející z názvu festivalu a jsou spíše symbolistické, než-li realistické. Ani jsem nepočítal s tím, že bych si na povrchu dřevěné chatky mohl dovolit zacházet do větších detailů, proto jsem se rozhodl být ve své malbě dost stručný a velkorysý navíc se z jistých stran chatky pracovalo velmi obtížně.
Nyní se chystám na cestu do Asie, tak doufám, že mě přivede k novým nápadům a inspiraci pro mou tvorbu.
Děkuji
Jan Soumar
LOKACE:
Ostrov Štvanice
50.0969672N, 14.4479486E
Petr Skřivánek & Prague Idiots
Jakub Med, Johana Šimčíková
Co dělá krajinářský architekt? Nejspíš něco projektuje. Posedy, krmítka a rozhledny. Patří však posedy i do města?
Posedy v městské džungli jako orientační majáky, místo setkání a výhledů do krajiny.
LOKACE:
Ostrov Štvanice, Rohanský ostrov, Vítkov
50.0961533N, 14.4447058E
50.0954911N, 14.4462883E
50.0881475N, 14.4531522E
naOKRAJI
Zahradní a krajinářské architektura, Česká zemědělská univerzitě v Praze
Vedoucí: Doc. Ing. Matouš Jebavý, Ph.D., studenti: Zuzana Končelová, Sabina Vohralíková, Veronika Vaníčková, Marie Vernerová, Anna Vostruhová, Daniela Karasová, Dang Thi Ha, Pavlína Dvořáková, Marie Kabíčková, Jan Jirásek, Matěj Navrátil, Martina Malcová, Olga Vepřeková
Studie parkového nábřeží v Praze-Holešovicích doplněná lavičkou
Holešovická divočina je místem, kde do zvuků větru ve větvích a zpěvu ptáků proniká řinčivé dunění přístavních strojů a lomoz skřípajících lodí, kde se z trávy náhle vynořují koleje, na které už dávno všichni zapomněli. V návrzích jsme se snažili promítnout industriální charakter a uchovat neobyčejného genia loci.
LOKACE:
Ostrov Štvanice
50.0966206N, 14.4441561E
Radek Kolařík, Lada Kolaříková, RKAW
Lenka Klodová
Aleš Hnízdil
Prostupuje námi i vším okolo nás. Od neuronových spojení v našem mozku až po procesy vesmírné hmoty. Neustávající pohyb částic, vytvářejících hmotu nebo její rozpad, stejně jako pohyb myšlenek a vědomí prochází neustálou proměnou. Nekončící přenosy energie, světla a tmy, střídání tepla a chladu, pohybu větru i ostatních živelných procesů jsou ve své podstatě manifestem tichého pohybu bez začátku i konce.
LOKACE:
Ostrov Štvanice
50.0959564N, 14.4363400E
Prague Idiots
WOVEN (Anna Cséfalvay, Marianna Maczová, Danica Pišteková, Veronika Trnovská)
Petr Lada
Jakub Med, Johana Šimčíková
Co dělá krajinářský architekt? Nejspíš něco projektuje. Posedy, krmítka a rozhledny. Patří však posedy i do města?
Posedy v městské džungli jako orientační majáky, místo setkání a výhledů do krajiny.
LOKACE:
Ostrov Štvanice, Rohanský ostrov, Vítkov
50.0961533N, 14.4447058E
50.0954911N, 14.4462883E
50.0881475N, 14.4531522E
H3T architekti
Pomyslná brána do nové zástavby části Rohanského ostrova, kde můžete spatřit plánovanou proměnu a také se podívat na celou lokalitu z vyhlídkové plošiny. Dočasná dřevěná stavba brány je navržena z konstrukčního systému Iva©, který je založen na kombinaci subtilních dřevěných prvků a jednoduchých spojovacích prostředků.
LOKACE:
Rohanský ostrov
50.0990003N, 14.4649311E
Marie Zandálková
Benedikt Tolar
Roman Franta
Motiv červených brouků – sluníček sedmitečných na lehátkách rozmístěných na Rohanském ostrově komplementárně kontrastuje se zelenou loukou a vybízí kolemjdoucí, návštěvníky Přístavu 18600 i zaměstnance přilehlých administrativních budov zrelaxovat a trávit čas v zeleni. Doposud nevyužité území ožívá rejem.
LOKACE:
Rohanský ostrov
50.0952081N, 14.4472339E
Roman Franta, Katarína Chalániová
Molitanový objekt ve tvaru brouka v barvách trikolory je určen k sezení nebo ležení. Slouží jako přenosná lavička k odpočinku i společné komunikaci. Tak jako brouk se tiše a lehce pohybuje, je možné objekt snadno přenést na momentálně příjemnější přilehlé místo.
LOKACE:
Rohanský ostrov
50.0949783N, 14.4459572E
Jana Pyšková, ČAKA/SZKT a kolektiv
Dagmar Šubrtová
Území dříve intenzivně využívané člověkem, posléze opuštěné a ponechané vlastnímu vývoji, kde v krátkém čase vítězí živelné přírodní procesy, se opět proměňuje na příležitostnou obydlenou zónu bez oficiálního managementu. Některé rostlinné druhy zde zvítězí ve spontánních sukcesních procesech, jiné i za přispění aktuálního měnícího se klimatu konkurenčně neobstojí.
LOKACE:
Rohanský ostrov
50.0965347N, 14.4500356E
H3T architekti
Čestmír Suška
Poupě vzniklo ze starého sila na cement, které se vozilo na vagonu po kolejích sem a tam mnoho let. Skončilo v kopcích za Vsetínem, kde se dlouho válelo na pozemku jakéhosi farmáře mezi hnojem a kombajnem. Našel jsem ho na webu a přivezl do studia. Při práci uvnitř obrovské nádoby jsme museli lézt dovnitř úzkým hrdlem a připadali jsme si, jako když se leze do ponorky. Pak se uhnízdilo v mexické poušti v Botanické zahradě v Troji a teď rozkvetlo v divočině rohanské polopouště.
LOKACE:
Rohanský ostrov
50.1000111N, 14.4649311E
Jan Paclt
Na frekventovaném ostrůvku před oblíbenou kavárnou postupně vyrůstá architektonicko-sochařská kompozice z typových dřevěných a kovových prvků Jana Paclta. Tuto minimalistickou rytmickou strukturu je možné vnímat pouze esteticky, nebo proměňovat její účel prostřednictvím vlastní fyzické akce. Architektura je dějem, proměnlivou reakcí na místo a potřeby obyvatel. Struktura tvořená opakováním a proměňováním jednotlivých prvků může být výtvarným prostředkem i předpokladem flexibility.
Instalace vznikla v rámci festivalu m3 / Umění v prostoru 2017.
LOKACE:
Karlín, Pernerova ul.
50.0929322N, 14.4599300E
ZEB ONE
Od graffiti dospívá ZEB ONE ve svých realizacích k plastickým až architektonickým strukturám. Realizace pokrývá stěny technického objektu, geometrická kompozice redukována do plošné malby a základní černobílé kontrastní barevnosti s červenými akcenty působí konstruktivně. ZEB ONE je dalším z writerů, který překročil hranice mezi ulicí a galerijní scénou a připojil se k sílícímu trendu posledních let, který je charakteristický postupným pronikáním jazyka graffiti do volného umění bez přívlastků.
Instalace vznikla v rámci festivalu m3 / Umění v prostoru 2017.
LOKACE:
Karlín, Pernerova ul.
50.0924383N, 14.4576797E
TIMO
Nad temným otvorem tunelu pod vítkovským vrchem vidíme povzbudivý nápis vizuálního umělce i básníka Tima, dodávající odvahu k průchodu tunelem i životem. Timo se jako jeden z mála streetartových autorů důsledně snaží chránit svoji identitu. Jeho pseudonym je odvozený z latiny (timor je strach). Typické jsou pro něj nápisové intervence, kterými reaguje na kontext místa a realitu všedního dne, někdy jde o autorskou poezii stříkanou přes šablony, jindy o ručně psané krátké vzkazy s existenciálním rozměrem nebo politické či antispotřební komentáře.
Instalace vznikla v rámci festivalu m3 / Umění v prostoru 2017.
LOKACE:
Karlín, Pernerova ul.
50.0904631N, 14.4533803E
Alice Frydrychová, Petra Kunovská, Marek Vrabec, Tereza Žižková
Iva Dvořáková, Ondřej Pokoj
Podél řeky Karolinenthal vede,
vlak zastavit tam však nedovede,
jednooký jezdec nad ním se sklání,
kdo vyhraje krvavé politické klání?
Projektant Perner hlavou svou kroutí,
magistrát se z toho již nevykroutí.
Než Metrostav základní kámen položí,
nádražní budova z palet dobře poslouží.
LOKACE:
Karlín, Pernerova ul.
50.0895975N, 14.4480800E
Jakub Med, Johana Šimčíková
Co dělá krajinářský architekt? Nejspíš něco projektuje. Posedy, krmítka a rozhledny. Patří však posedy i do města?
Posedy v městské džungli jako orientační majáky, místo setkání a výhledů do krajiny.
LOKACE:
Ostrov Štvanice, Rohanský ostrov, Vítkov
50.0961533N, 14.4447058E
50.0954911N, 14.4462883E
50.0881475N, 14.4531522E
Lenka Klodová
Lavička do městského parku s figurálním motivem a pohodlnou plochou na ležení upomíná na to, že městský mobiliář není „venkovní nábytek“, ale politický prostředek na regulaci chování obyvatel ve veřejném prostoru. Lavička symbolicky zdůrazňuje možnou erotickou funkci v kontrastu k tendenci, kdy pomocí nepohodlného designu mobiliáře se město snaží znemožnit jiný odpočinek než sezení strnule jeden vedle druhého.
MOMENTÁLNĚ POŠKOZENA PRAŽSKÝMI DIVOČÁKY.
BRZY BUDE OPRAVENA.
LOKACE:
Vrch Vítkov
50.0911108N, 14.4613758E
2021 architekti: Peter Lényi, Ondrej Marko, Marian Lucký, Juraj Hariš
EHL & KOUMAR ARCHITEKTI
„Vítkovský hřbet se od Ohrady pozvolně zvedá, láme se v nejvyšším bodě a pak klesá k památníku. V tomto nejvyšším bodě hledáme místo k zastavení. Stavíme zde pódium, které vybízí k posezení s pohledem na běžce a kolemjdoucí. Pódium stoupá vzhůru ke korunám stromů a zužuje se do prostoru pozorovatelny. Pod nohama voní čerstvé dřevo.“
LOKACE:
Vrch Vítkov
50.0908286N, 14.4609575E
David Karásek, Herrmann&Coufal, Viktor Šašinka
Martin Gsandtner, Daniel Avilan
OPONA
Martin Gsandtner
Perforovaná struktura pavilonu vytváří intimní zátiší ve veřejném městském prostoru. Místo pro meditaci a spočinutí uprostřed každodenního shonu. Použití parametrického navrhování je docíleno dynamického tvaru s použitím prefabrikovaných dílců stejné velikosti.
OKUPUJTE VÍTKOV – ČESKÝ NÁRODNÍ PIVOVAR
Daniel Avilan
Návrh na převlastnění a přeměnu Národního památníku na Vítkově – v minulosti okupovaného nacistickým i sovětským režimem – na Český národní pivovar ve snaze o jeho demokratizaci.
LOKACE:
Vrch Vítkov
50.0911314N, 14.4639106E
Jakub Fišer
Instalace upozorňuje na stezku poněkud zapomenutou… a fyzicky na měřítko běžné procházkové cesty pro většinu z nás náročnou. V zeleni korun stromů levitující trika s čísly informujícími o zdolané výšce/vzdálenosti… Reminiscence na turistický výšlap, bojovku s fáborky, sportovního ducha stejně tak jako na fakt, že takováto místa slouží často jako koš na špinavé prádlo pro lidi bez domova. Jak dlouho vše na místě vydrží a kolik z nich neodolá a navleče si dresy?
LOKACE:
Vrch Vítkov
50.0914136N, 14.4628536E
Matouš Lipus
Pavlína Hlavsová
Milena Dopitová
Instalaci A my jsme mysleli, že jsme věční tvoří tři schránky antických bohů. Dia – nejvyššího boha všech bohů a slunce, Afrodíté – bohyni lásky, sexuality, plodnosti a krásy, a z Říše mrtvých boha podsvětí Háda. Na Vítkově spadly z nebe a jsou připraveny k otevření. Asi nám tu něco chybí. A pak je toho spousta, čeho přebývá. ONI jsou zde a musí mít nějaký plán!
LOKACE:
Vrch Vítkov
50.0900475N, 14.4568108E
Petr Adámek
Ladislav Plíhal
Deana Kolenčíková
Lukáš Gavlovský, Roman Švejda
Jsme zvyklí lípu vnímat jako rozložitý strom, monument v krajině. Co je to za zprávu, když před námi leží strohá povalená kláda? Je to ještě ta naše lípa? Řez pilou zbavil kmen důstojnosti, nahlížíme do jeho nitra a vidíme hnilobný střed. Je po idyle. To se stoletá lípa ptá:
„Je všechno v pořádku? Pod povrchem se něco děje, kdesi hluboko je založeno na zánik.“
Ačkoli pokácená a povalená stala se výhrůžným prstem, ukazuje:
„Nejsem to já, na co se díváte, já jsem jen symbol vás samotných.“
LOKACE:
Vrch Vítkov
50.0881492N, 14.4458028E
Lenka Dřevjaná
Jiří Kovanda
Rudá růže jako symbol lásky, vášně, barva krve, ostré trny, husté černé pásky jako past, uvěznění, agrese, která je nakonec úhledná. Umělá květina vypadá jako živá a živá květina v herbáři je suchá... To vše na historicky významném místě, ovšem na konkrétní lokaci zcela bezvýznamné.
LOKACE:
Vrch Vítkov
50.0904861N, 14.4643517E
50.0888719N, 14.4505719E
Kurt Gebauer, Žanda Gebauer
gojo collective
Krajina,
města se nám mění před očima, což nám však uvnitř městského ruchu snadno uniká.
Cesta,
svádí návštěvníka do míst v čase zapomenutých, ze kterých lze tento přerod s odstupem pozorovat.
Řada,
bílí průvodci nabízí jen rámec cesty, za který je však možné se kdykoliv dostat…
LOKACE:
Vrch Vítkov
50.0894708N, 14.4527444E
Egoé
Tomáš Vaněk
Visící, vlající nit místo vlajky na desetimetrovém stožáru na památném vrchu Vítkov.
LOKACE:
Vrch Vítkov
50.0896861N, 14.4548956E
František Kowolowski
ARCHWERK Martin Kloda, Hana Procházková, Petr Tůma
V místě bývalé železniční vlečky budujeme nové propojení mezi Karlínem a Žižkovem. Provizorní dřevěné schodiště by mělo být inspirací k trvalému architektonickému dílu, které má pro Žižkov a Karlín podobný potenciál jako High Line pro New York.
LOKALITA:
Žižkov, Husitská ul.
50.0872603N, 14.4428014E
Eliška Bělochová, Viera Moravčíková, Jitka Benešová, Ján Gajdoš
trevisan atelier+, Jitka Trevisan, Klára Třicátníková, Zuzana Grečnárová, Xavier Nicolau Sansó
Šárka Roučová
Stěna tady, stěna tamhle! Co mě do toho lesa táhne?
Projekt byl vytvořen jako odraz myšlenky na základě vlastního pohledu na život ve městě.
Ačkoliv je to projekt, který může na pohled působit úsměvně, může a měl by vybízet zamyšlení. Dřevěné špalky vybíhající z lesa vstříc k lidem a do ulic pro mě znamenají spojení přírody s okolím, s architekturou a samotnými lidmi. Lidé žijící ve městě jsou často odpojeni od moci přírody, která má schopnost pozitivně působit na kohokoliv a kdekoliv. A tímto projektem bych chtěla říct: „Když nepřijde Mohamed k hoře, musí hora k Mohamedovi.“
LOKACE:
Vrch Vítkov
50.0881233N, 14.4563064E
Prague Idiots
Anastasia Grigoryeva, Marija Reshetnikova, Alžběta Čiperová
Tachovské náměstí tvoří travnatá plocha a nehezký objekt, jenž dříve sloužil jako veřejné toalety. Proto nám přijde logické pokusit se nevzhledné učinit vzhledným. Budovu zkrášlíme zabstraktizovanými motivy náměstí v Tachově. Projekt tak bude trefně odkazovat na název samotného náměstí a trvale sloužit ke zkulturnění oblasti.
LOKACE:
Žižkov
50.0875814N, 14.4531778E
Hannes Gröblacher, Carla Lo
Dočasná instalace „Žižkovská pláž“ je navržena jako veřejně přístupná scéna se stylizovanou verzí pláže s výhledem na moře. Zahrnuje mnoho různých volnočasových aktivit podél cyklostezky, která dříve byla železniční tratí. Lidé se zde procházejí, jezdí na kole, na bruslích, běhají nebo venčí psy. Krátce přitom projdou exotickou scenerií. Dočasné podráždění způsobí ironický pohled na rekreační zvyklosti ve velkém městě a vyvolá stesk po slunci, plážích a moři… Touhu, aby metropolitní oblasti Prahy zaplavil oceán trvale.
LOKACE:
Žižkov
50.0877036N, 14.4519411E
Jiří Ullwer, Sabina Loudová
Pavel Karous
Dílo pracuje vědomě s plameňákem jako symbolem kýče v americké společnosti a „predátora“ jako intervence ve veřejném prostoru. Název i dílo jsou reminiscencí projektu Vetřelci a volavky. Dílo je vyrobeno z ocelového plechu a epoxidu a je přestříkáno výraznými, nepatřičnými luminiscentními barvami. Socha vodního ptáka je symbolem indiferentních výtvarných realizací v rámci státních zakázek (libreto Fauna a flóra) – dílo je tedy ironické a otevírá otázku, jak by mělo ve 21. století vypadat státní umění ve veřejném prostoru nebo v rámci architektury.
LOKACE:
Žižkov
50.0872192N, 14.4453522E
Juliána Dolíhalová, Petra Pchálková, Karolína Posová, Vilém Michna
Nejen neschopnost normálně komunikovat je v dnešní společnosti na hraně.
LOKACE:
Žižkov
50.0867492N, 14.4446119E
Eliška Bělochová, Viera Moravčíková, Jitka Benešová, Ján Gajdoš (studenti ZF Mendelovy univerzity v Brně obor Zahradní a krajinářská architektura)
PRAŽSKÁ DIVOČINA
Autor: Miloš Šejn
Ze Štvanice na Vítkov 9. června 2018
Miloš Šejn / Dan Merta / Radek Kolařík
Vstup na všechny instalace je na vlastní nebezpečí.
Za odolnost instalací vůči pražským divočákům bohužel nemůžeme ručit. Některé instalace budou v průběhu festivalu nejen vznikat, ale také zanikat.
Děkujeme za pochopení.